Salta en Puerto Iguazú - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Julius en Alet - WaarBenJij.nu Salta en Puerto Iguazú - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Julius en Alet - WaarBenJij.nu

Salta en Puerto Iguazú

Blijf op de hoogte en volg Julius en Alet

23 Oktober 2012 | Argentinië, Puerto Iguazú

Hola Chicos!

Alweer een weekje geleden, waar waren we ook alweer gebleven?De dagen gaan hier zo hard, dat is niet meer normaal! We waren net op weg naar Salta.. Wat een korte reis zou worden viel tegen in verband met een lekke band! Gelukkig kon een plaatselijke Argentijn in het dorpje ons te hulp schieten waardoor de reis voortgezet kon worden!

Salta is een hele mooie maar drukke stad. Er wonen circa 600.000 mensen die allemaal dagelijks lijken te gaan winkelen. Talloze straten met winkels, supermercados en kraampjes. Een zeer aangename stad die 's avonds mooier is dan overdag. Dan schijnen er mooie lampen op de oude gebouwen waardoor het nog wat lijkt. We vinden het een beetje "kleintje Buenos Aires"!

We hadden een prima hostel op een paar blokken verwijderd van de main square: plaza 9 de Julio. Alle pleinen en straten hebben in Argentinië in de verschillende steden dezelfde namen. Ze vernoemen die naar belangrijke geschiedenis datums, (9 de Julio, 25 de Febrero en 20 de Mayo) gevechtsleiders, (Guemes, San Martin) of plaatsnamen. Het kaartlezen is hier dus geen probleem!

Vanuit het hostel hebben we gelijk 3 excursies geboekt. Dit waren 3 lange maar mooie dagen! De eerste dag zijn we langs de route van de Tren de las Nubes (train to the clouds) gereden naar s.a. de los cobres. Een dorp midden in de Andes op 3775 meter hoogte. Hier hebben we Empanadas gegeten met een paar jongere gasten. De rest van de bus had een hoge gemiddelde leeftijd waardoor het zo nu en dan leek dat we met de Zonnebloem weg waren... Helpen bij het in- en uitstappen van de bus en ze op de foto zetten werd bijna een dagtaak van ons.

Na de lunch rijden we door naar de Salinas, de zoutvlaktes van Argentinië. Deze tocht gaat over de Andes waar we veel llama's, ezels en roofvogels zien. De zoutvlaktes schijnen in het niets te vallen met die van Bolivia. Maar we hebben even geoefend met wat foto's. We bereiken ook het hoogste punt tot nu toe 4170 meter! Om geen hoofdpijn te krijgen van de hoogte kauwen we op coca bladeren. Niet echt een lekker kauwgompje maar het helpt wel! De laatste stop was in purmamarca waar de zeven kleurige berg staat. Hier waren ook veel kraampjes waar de Argentijnse dames hun eigen gebreide truien, broeken, doeken e.d. verkopen.

Dag 2 gingen we naar Cachi via een weg met allemaal kronkels. Wat was dat misselijkmakend zeg! In Cachi hebben we een lokaal gerecht gegeten in een heel leuk restaurantje met huiswijn. De wijnen zijn hier erg smaakvol vanwege de hoogte waarop de druiven worden verbouwd. De rest van de tijd in Cachi hebben we lekker in de zon gelegen! Op de terugweg stoppen we nog even bij het nationaal park van "de Cordones". Een park vol met cactussen. Volgens ons is heel Argentinië een park vol met Cordones, maar goed..

De laatste excursie dag zijn we naar Purmamarca, Tilcara, Humahuacu en San Salvador de Jujuy gegaan. Een erg mooie route naar deze mooie dorpjes. In Humahuaca hebben we ons gewaagd aan het eten van llama! De eerste hap nemen was wel even spannend maar het bord was zo leeg. Heerlijk!

Vrijdagochtend hebben we de highlights van Salta bekeken. Waaronder een museum waar ze een Inca meisje ten toonstellen. En omdat Machu Pichu nog op ons to do list staat leek een beetje cultuur snuiven ons een goed idee! In 1999 hebben ze 3 Inca kinderen in een vulkaan in de Andes gevonden. Deze kinderen zijn 500 jaar geleden door het volk geofferd. Door dat ze bevroren zijn, zijn de lichamen nog erg intact. Bijzonder om te zien! Rond vier uur zijn we op de bus gestapt naar Puerto Iguazu. Deze bustocht duurde maar liefst 24 uur. Lange zit hoor!

In Puerto de Iguazu kwamen we Lotte tegen waar we twee dagen mee hebben opgetrokken! De eerste dag was het slecht weer en zijn we naar de Braziliaanse kant van de watervallen geweest. Want daarom zijn we hier natuurlijk: de watervallen! We hadden een fantastisch uitzicht! Er wordt gezegd dat de Braziliaanse kant een panorama view geeft. De Argentijnse kant is daarentegen veel uitgestrekter en kun je veel dichter bij de watervallen komen!

Vandaag zijn we naar de Argentijnse kant van de watervallen geweest. Gelukkig hadden we zon waardoor het zicht nog mooier was. Als je vanaf het hoogste punt loopt naar de Devil's Throat dan hoor je het gebulder van het vallende water steeds harder worden... de adrenaline gierde door ons lijf bij het zien van de Devil's Throat! Wauw, ongelofelijk om te zien hoeveel watermassa hier naar beneden valt. In het park waren nog diverse mooie routes naar verschillende watervallen. We zijn zelfs in een boot geweest die onder de watervallen door ging. Kletsnat!

Morgen gaan we de grens over naar Brazilië en laten we Argentinië achter ons. Dat betekend voorlopig geen Spaans, geen peso's, geen Dolce De Leche (een zoete lekkernij waar Alet verslaafd aan is) en geen grote steaks meer.

We gaan op weg naar het gebied waar we al een tijd lang malaria pillen voor slikken. Deze hebben ook op vakantie nog zijn werking waardoor Alet vannacht alweer op de gang stond op zoek naar Julius... Gelukkig lachen we er nog om en hebben we geen enge dromen!

We gaan op naar de volgende stempel in ons paspoort. We hebben nu al zin in alles wat Brazilië te bieden heeft.. Viva de Brazil!

Liefs Juul & Alet

• 23 Oktober 2012 - 05:34

Jante:

Hay Alet en Julius,

Echt leuk om jullie verhalen te lezen! Klinkt echt super!
    Heel veel plezier! Ik houdt jullie verhalen in de gaten!

Liefs,

Jante

• 23 Oktober 2012 - 08:17

Elly En Sible:

Heb net intens genoten van jullie reisveslag.Prachtige natuur en uitstekend vastgelegd op de
    foto's .Vooral die van de toekan vind ik bijzonder.
    Goede reis naar Rio, we horen weer.
    Ps. Ze zoeken hier een verslaggever hebben gezegd wij weten een hele goeie!

• 23 Oktober 2012 - 08:26

Alie:

We genieten iedere keer weer van jullie mooie verhalen.
    Ook de foto's zijn geweldig mooi.
    Nog veel plezier.

Gr. Jan en Alie.

• 23 Oktober 2012 - 09:12

Folkerdina Douma - Dijk:

Hoi Julius en Alet ,
    Wat weer een geweldig verslag , en dat jullie elke week schrijven. Super.
    HAVE FUN.

Gr. Folkerdina

• 23 Oktober 2012 - 10:40

Jt En Antje:

Hee Juul en alet!
    Wat een belevenissen weer. Wat laten jullie ons weer mooie foto's zien. Alles wordt zo goed vastgelegd, leuk voor later :) pas maar op..., want de tijd vliegt voorbij! Hier nu lekker een weekje vakantie voor antje (herfstvakantie :p) we wachten met smacht op foto's vanuit braziel!... Doei lieverds!!!! Xxxx jt en antje

Ps. It fean had weer geen moeite met Grunn... 3-0. Wel knap dat ze ieder jaar weer met datzelfde spandoek op de proppen komen ' trots van het noorden' ... Ben benieuwd hoe lang we deze titel dit keer mogen dragen!

• 23 Oktober 2012 - 11:16

Bonny En Petra:

wat weer een mooi reisverslag, jullie genieten en wij ook van de mooie foto's jullie kunnen altijd nog fotograaf worden. wij zien weer uit naar het volgende verslag, veel plezier.

• 23 Oktober 2012 - 12:01

Oma En Opa:

Weer genoten van jullie mooi verslag en foto"s

• 23 Oktober 2012 - 20:46

Je Zussie:

Ha lieve juul&alet,

Gelukkig! Mijn collegaatje zat er nog al overin dat jullie het mooist wat zij ooit heeft ze gezien, zouden missen..maar nee hoor. Vanochtend hebben we samen nogmaals jullie prachtige foto's van de watervallen gezien. Wat een natuur! We worden steeds jaloerser:).

En ja, Jan..wij hebben it fean naar de overwinning gejuicht. En Juul, we hoorden dat je via de iPad hebt meegekeken. En ook moesten jullie natuurlijk elyn haar stoere rode broek zien.

Door jullie verslagen beleven wij alle dagen een beetje met jullie mee!

Tot snel, dikke tut van ons

• 24 Oktober 2012 - 18:13

Jan En Trijntje:

Hoi lieve wereldreizigers.

Jeetje, ben in mijn leven nog nooit jaloers geweest, maar jullie leren me het in een paar weken.
    Wat een mooie natuur en wat hebben jullie het mooi op de foto gezet.
    Door jullie reisverslagen, volgen we jullie op jullie lange reis door al die prachtige plaatsen.
    Lekker genieten, en we zien uit naar jullie volgende avonturen.
    PS groetjes van pake en beppe Harich.
    Liefs en dikke tut

• 27 Oktober 2012 - 22:43

Omke Pyt En Tante Nelly:

Hoi alet en Julius wat wer in prachtig verslag en mooie foto's .twa vrouwen mooie natoer wat in lytse cactus Westendorp eigen zeker ! Wy sjogge dat Jim lekker yte der goed ut sjogge en genietsje fan alles noch folle wille dikke tut oant oare kear

• 29 Oktober 2012 - 20:45

Jelske En Dennis:

Hé Juul en Alet,

Jullie verslagen en mooie foto's zorgen voor een beetje zonneschijn hier, heerlijk! De herfst is hier in alle hevigheid begonnen, dus een klein beetje (boel) jaloers zijn we wel.
    Geniet van alle dingen die je nog tegen zult komen en pas goed op elkaar!

Groeten en dikke tuut,
    Jelske

• 30 Oktober 2012 - 15:13

Groep7 Van De Jan Thiesschool:

Hallo alet en julius,
    we hebben de foto's bekeken. Dit willen wij later ook.
    Heel veel plezier en geluk, groep 7b

• 31 Oktober 2012 - 20:31

Bé En Family:

Hoi Alet en Julius,

Vanavond eens de tijd genomen om juliie prachtige verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Argentinië in de notedop. Wat een prachtig land. We zij benieuwd wat voor mooie beelden en interressantie verhalen de rest van jullie reis ons gaat brengen. In het Assense houden we de kop in de wind en zetten koers naar een sober (begrotingstechnisch) 2013.

Nog heel veel plezier en de groeten van de Smilde

Bé Hannie, Emma en Maaike

• 12 Februari 2013 - 03:04

Ilona En Jeroen:

Hoi Julius en Alet,

Via Google kwam ik op jullie site uit, ik was benieuwd of er een directe verbinding is van Salta naar Puerto Igazu. Volgens jullie verhaal wel en duurt de rit 24 uur. Met welke busmaatschappij hebben jullie dit gedaan, want wij willen graag ook direct daar naar toe. Alvast bedankt voor de info en nog veel plezier op jullie reis.