Cảm ơn Vietnam! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Julius en Alet - WaarBenJij.nu Cảm ơn Vietnam! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Julius en Alet - WaarBenJij.nu

Cảm ơn Vietnam!

Blijf op de hoogte en volg Julius en Alet

30 Maart 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Wat hebben wij twee fantastische weken in Vietnam gehad! Van de Mekong Delta tot de Central Highlands tot Hoi An. We hebben bootje gevaren, motor gereden, strand gehangen en nog heel veel meer! Zet je denkbeeldige rijsthoedje maar op en geniet even met ons mee..

Vanuit Kep nemen we de bus naar de grensovergang van Cambodja naar Vietnam. Een beveiligingspief meet ons lichaamstemperatuur op, een zogenaamde gezondheidscontrole. Kost ons een dollar per persoon (beter gezegd: per toerist). Prachtig! Waar ze in Zuid-Amerika met een stalen gezicht geld eisten verzinnen ze er hier wat omheen. Mooi om te zien hoe serieus hij zijn werk neemt, we lachen ons slap!

Na de staatskas gespekt te hebben rijden we met de bus dwars door de Mekong Delta richting My Tho. Een mooie route die een inkijk geeft in de leefomstandigheden langs de rivier. Dit is de randstad van Vietnam, hier is het te doen. De Mekong River loopt door zes landen en mondt uit in Zuid Vietnam. De Cuu Long (Vietnamese naam voor de rivier wat staat voor negen draken) vormt de basis van de rijstproductie van het land. Het gebied wordt niet voor niets de rijstschuur van Vietnam genoemd. We passeren enorme rijstvelden, zien talloze bootjes, lokale vissers en werkende mensen.

Om een nog betere indruk te krijgen maken we de volgende dag een boottocht. Een mooie dagexcursie die ons o.a. naar een cocosnootssnoepjesfabriek (leuk woord voor scrabble) brengt in Ben Tre. We sluiten aan bij een über toeristisch reisclubje dat uit Ho Chi Minh City is gekomen zodat we met hun kunnen mee liften naar het voormalige Saigon. Voorzien van strohoed, gids en Russische medereizigers (waar we alles voor moeten herhalen) komen we de dag door. Een mooie dag en nog beter voor ons: we worden afgezet in Saigon.

Saigon is een mooie maar drukke stad waar een leuke sfeer hangt. Vooral het stadspark geeft ons weer de noorderplantsoen kriebels. (Al dansen wij daar niet de gagnam style, voetballen we ook niet met een pluimpje of spelen we er badminton).
We verkennen het nachtleven, brengen een bezoek aan het oorlogsmuseum en zien een replica van de Notre Dam. Het is hier bijzonder welvarend, iets wat we vooraf absoluut niet hadden gedacht. Sommige stukken van de stad lijken zelfs op Buenos Aires.

Het oorlogsmuseum is indrukwekkend maar maakt minder indruk dan hetgeen we in Cambodja al gezien gezien. Een imposante foto expositie wordt tentoongesteld die vooral de gevolgen van de napalm bommen in beeld brengen. Bijzonder om enkele foto's te herkennen die we beiden tijdens ons geschiedenisexamen van de middelbare school hebben gezien.

Het verkeer in Saigon is een chaos. Scootertjes, auto's, tuktuks, fietsen... er komt geen einde aan! Verkeersregels kunnen wij niet ontdekken dus hebben we er even naar gevraagd. "Ja wij hebben wel regels. Je moet stoppen voor rood, de rotonde rechtsom nemen en heel veel toeteren. Thats it!" Jaa, jaa..! Het lijkt dat je je rijbewijs haalt zodra je weet waar de claxon zit!;-)

Van Saigon gaan we met een sleepersbus naar Da Lat. Dit is een bus met stapelbedden. Ze zijn helaas wel afgemeten op de lengte van de Aziaat en het getoeter van de buschauffeur helpt het slapen ook niet, maar fijn! Op het busstation in Da Lat lopen we tegen een Easyrider aan. Of beter gezegd, hij loopt natuurlijk tegen ons aan. We hebben al veel over de Easyriders gehoord: dit zijn de mannen die je graag op de motor het binnenland van Vietnam willen laten zien. We hebben een prima babbeltje met Mr. My die ons gratis naar een hotel brengt. Omdat het zes uur in de ochtend is spreken we af elkaar in de middag weer te treffen.

Tijdens de lunch komen we overeen dat we eerst een testrit maken door een sightseeing in Da Lat te doen. Dit beviel ons zo goed dat we de tour voor de volgende dag hebben vastgelegd. Drie dagen achter op de motor van Da Lat naar Nha Trang onder begeleiding van mr. My en mr. Jean. Ons wordt beloofd dat we het onontdekte Vietnamese platteland krijgen te zien.

Hier is niets van gelogen. Het is fantastisch om Vietnam van achterop de motor uit eerste hand te ontdekken. We ruiken, voelen en beleven het ware Vietnam! We bezoeken koffieplantages (waar we wezelkoffie drinken), een zijdeweverij, diverse groente en fruit teelt (van watermeloenen tot cashewnoten), houtbewerkerij, bezemmakerij, baksteenfabriek, bloemkwekerij (gebracht door the Dutchies!) en rijstvelden. Ongelooflijk waar ze hier allemaal tot toe in staat zijn vanwege de ideale weersomstandigheden.

We scheuren over de bergen door de rijstvelden naar verlaten dorpen. We zwemmen in de mooiste watervallen en ontmoeten de echte Vietnamees. Kinderen gillen en zwaaien, ze willen ons aanraken en met ons op de foto. Het is een geweldige tocht! Wat ze hier allemaal per scooter vervoeren is te bizar voor woorden. De ene nog voller gepakt dan de ander. De één met een varken, de ander met een stel eenden of autobanden. Geweldig!

Tijdens de tocht hebben we enorm veel van de cultuur, taal, eten en geschiedenis van Vietnam geleerd! Het is absoluut weer één van onze hoogtepunten van onze reis. We worden door onze motormuizen afgezet in Nha Trang.

Hier is het gezellig druk op het strand. Alle locals komen hier in de avond te voetballen en daar doet Juul gezellig aan mee! In de avond is er een feest ter ere van Earth Hour waardoor het strand is versierd met kaarslicht. Als we hier wat rond lopen worden we heel veel gefotografeerd. Ze vinden het kleine beetje blonde haar wat Juul nog heeft erg mooi.. Zij nog wel!;-) We worden uitgenodigd bij een groepje Vietnamezen die ons rijstwijn en gedroogde octopus aanbieden. Niet lekker maar wel erg gezellig! Omdat de bibs er aardig van langs heeft gekregen op de motor liggen we twee dagen op het strand. Prachtig om tussen de locals van het mooie weer te genieten.

Van Nha Trang nemen we de sleepersbus naar Hoi An. We checken in in een hostel en huren fietsen om onze roes verder uit te slapen op het prachtige strand. Dit niet voordat we eerst door de rijstvelden en een groenteteelt dorpje hebben gefietst. Dankzij mr. My en mr. Jean spreken we een aantal woorden Vietnamees. Dat zorgt voor vele glimlachen op de gezichten als we wat van de fiets roepen!

Hoi An is een toeristische plek die bekend staat om de maatpakken, lantaarns en het oud historisch centrum. Het is erg erg sfeervol en gezellig! Ondanks het toerisme heeft het niet zijn charme verloren. We drinken de eerste avond wat met een groepje in de gezellige straat langs de riverside. (Juul ontmoet zijn eerste Friese reisgenoot en daar moet natuurlijk even mee geproost worden!)

We bezoeken de dag erna een oud tempelcomplex My Son. Dat vinden we een beetje tegenvallen maar de terugreis per boot maakt veel goed! Het strand, de locale lekkernijen als Cao L'âu en Whiteroses, het restaurant Bale Wale en de vele lampionnetjes maken van Hoi An ons lievelingsstad in Vietnam. We hebben een mooi aandenken gekocht in een Tailor zaak. Nu hopen dat de op maat gemaakte kleding in NL ook nog past!

Vanuit Hoi An hebben we gisteren de nachtbus richting Saigon gepakt. Omdat we als laatste werden opgepikt werden we achterin de bus gedrukt. Tot aan Nha Trang is het de vervelendste busreis die we ooit gehad hebben. Om onszelf op te vrolijken proberen we alle nadelen om te zetten in voordelen; met vijf mensen lekker warm slapen op twee vierkante meter, gezellige discolamp boven ons hoofd, de enige snurkende Chinees ligt naast ons, Alet ligt voor het eerst in haar leven tegen een naakt Fins bovenlichaam te zweten en we hebben ons record voor langste busreis bijna geëvenaard: 27 uur!

Maandag gaan we Annika (vriendinnetje!!) oppikken van het vliegveld in Bangkok om samen langs de Thaise eilanden te hoppen! Wij hebben er zin in. Van Hoi An in Vietnam naar Hoi An in Thailand!!

Alweer een stapje dichter bij huis..

Liefs Juul en Alet

• 30 Maart 2013 - 20:02

Oma En OPa:

Net thuis van mooie vacantie,bruin verbrand .
    Wat hebben jullie leuke dingen meegemaakt,wij lazen het bij thuiskomst.
    Fijne dagen met Anika.
    Groetjes Oma en Opa

• 30 Maart 2013 - 20:15

Folkerdina Douma - Dijk:

Hoi Reizigers .
    Weer een super reisverslag , wat moeten jullie veel indrukken in jullie koppies opslaan.
    Mooi , Mooi ,Mooi ,
    Fijne Paas dagen ,die hebben ze daar toch ook?
    Groetjes uit een nog steeds een winters Niebert.

• 31 Maart 2013 - 12:34

Sible:

Ik heb weer erg genoten van julie verslag. Elke keer opnieuw weten jullie de cultuur en natuur voortreffelijk weer te geven. Op deze manier leef je helemaal mee. Gisteravond beter gezegd gister nacht hebben jullie het grootste gedeelte van de wedstrijd van ons cluppie meegemaakt. Jammer dat jullie net de doelpunten hebben gemist. Als het mee zit gaan we toch nog voor europees voetbal. Ga we weer met z`n allen. Ben zeer benieuwd wat jullie van Thailand vinden ?
    Groetjes

• 31 Maart 2013 - 12:54

Elly:

Hoi Juul & Alet,

Super verhaal!
    Wat vliegt de tijd.. alweer bijna het einde..
    Nog even flink genieten de komende weken!

Liefs Elly

• 31 Maart 2013 - 17:52

Johan,sjoerdje,niels,mark En Sanne:

Hey lieve juul en alet,

Zonder rietten hoedje maar met een ijs muts op hebben we weer van jullie reisverslag genoten. Wat weer een ervaring wat jullie allemaal meemaken en beleven.
    Nu vervolgd jullie reis naar Thailand lijkt me ook een bijzonder land. Geniet nog van jullie laatste weken vakantie!!!
    Dikke tut johan en sjoerdje en kids

• 31 Maart 2013 - 21:22

Jelger:

Wauw, de verhalen worden er alleen maar beter op! Erg gelachen. Bijna jammer dat deze verhalen binnen een kleine maand niet meer zullen komen. Wekelijkse column in de Metro of Spits ;-) ??

Enjoy de laatste loodjes en we zien er naar uit jullie weer te zien!

• 01 April 2013 - 10:50

Inge:

Heee!

Tof om dit te lezen aangezien ik er zelf ook ben geweest ;) Zijn jullie al verliefd op de aziatische mentaliteit en culturen? En ben ook zwaar jaloers dat jullie hierna ook nog Thailand er aan vast plakken! Nog een geweldig land! Straks maar weer gewoon biertjes drinken in Groningen op konningedag? Lekker Nederlandse inburgering weer! Vind het wel gezellig dat jullie er al bijna weer zijn! Xx

• 01 April 2013 - 15:25

Bertus En Roely:

Ook wij hebben weer erg genoten van jullie prachtige verhaal. Leuk om te zien dat de boerin in Alet tussen suikerriet en rijst naar boven komt. Door de vorst van de afgelopen tijd is hier nog weinig op de boerderij gebeurd. We kunnen straks bij het aardappels poten best een flinke hulp gebruiken. Maak je borst maar nat.
    Maar de komende weken gaan jullie samen met Annika genieten van Thaliand. Heel veel plezier!

• 01 April 2013 - 15:33

Hindrik En Warna:

Wat weer een mooi verslag en mooie foto's.
    De laatste maand is aangebroken, dus geniet ervan samen met Annika.
    We verheugen ons erop jullie eens weer in levende lijve te zien.
    Groetjes en genietze.

• 02 April 2013 - 08:18

Romilda:

Wat een geweldige foto's. De watervallen! Ik wist niet dat Vietnam zo mooi was.....ook op mijn lijstje ;-))

• 02 April 2013 - 10:47

Wim Barkhuis:

hallo alet en julius
    ik heb jullie reisverslag gelezen
    geweldig interresant en ik kan een jaloers gevoel haast niet onderdrukken
    dit is maar gekheidi
    ik hoop dat jullie fijne paasdagen hebben gehad
    wij in ieders geval wel
    ik hoorde van aaltje dat ze een fijne vakantie heben gehad
    jullie missen nog niks want het is hier steen koud s,nachts -4 tot -6
    beerenburg weer dus
    wij wensen jullie nog een fijne en voorspoedige reis
    met vr gr wim barkhuis en janny maat

• 03 April 2013 - 22:03

Alie Hidding:

Hallo Alet en Julius.

Wij hebben weer genoten van de reis foto,s en verhalen.
    Prachtig allemaal.
    Hier is het akelig koud, brrrr
    Geniet nog even met elkaar van deze speciale reis.
    Gr. Jan en Alie.

• 04 April 2013 - 03:58

John Pesschier :

Klinkt weer op en top TOP! Geweldig Vietnam. Ik had vorig jaar gewild, maar helaas.... Heerlijk om jullie verhalen te lezen en de leuke en mooie foto's te zien. Wees maar blij dat je deze winter niet in Nederland hebt doorgebracht!

CU

Ciao

• 10 April 2013 - 21:50

Omke Pyt En Tante Nelly:

Hoi leave Annet en Julius . W at wer in prachtig enthousiast verslag .dat jo yn Vietnam tinke oan it noorderplantsoen yn grins wol bysunder!Skiterende foto's .yn it boatsje mei de moaie ryshuodsjesop geweldich.noch folle wille yn Thailand.groetnis en tut fan omke pyt en tante Nelly

• 12 April 2013 - 23:21

Sinette :

Hallo Alet en Julius,

Mooi om jullie verhalen te lezen.
    Geniet er nog even van!

Gr. Jos en Sinette Fehrman