Vriendelijk Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Julius en Alet - WaarBenJij.nu Vriendelijk Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Julius en Alet - WaarBenJij.nu

Vriendelijk Maleisië

Blijf op de hoogte en volg Julius en Alet

04 Maart 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Van sommige landen heb je van te voren geen idee wat je er van kunt verwachten. Je vraagt je dan af hoe de mensen zijn, welke gewoontes ze er op na houden en hoe het landschap er uit ziet. Maleisië was zo'n land voor ons..

De grensovergang van Singapore naar Maleisië is een peulenschil. De border is er geheel op ingericht in verband met de vele dagelijkse werkimmigranten vanuit Maleisië. Er staat echt een mega lange rij aan scooters en auto's te wachten om Singapore in te mogen. Kunnen wij ons in Nederland toch niets meer van voorstellen?

Onze eerste stop is in het voormalig door de VOC gecapituleerde plaatsje Melakka. Melakka was in de zestiende eeuw een strategisch goed gelegen stad ten aanzien van de specerijenhandel en derhalve een aantal jaren Nederlands grondbezit. Leve het chauvinisme!

De Nederlandse invloeden zijn vandaag de dag nog duidelijk te zien. Zo staat er een molen, is er een stadhuys, een Nederlandse begraafplaats, een Dutch square en heet de gezelligste straat de Jonkersstreet. We hebben de hele stad afgezocht maar helaas: ze kennen hier geen frikadellen.

Alhoewel de stad op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat vinden we de gebouwen een beetje tegen vallen. We vermaken ons daarentegen met het slenteren langs de vele marktkraampjes, leuke winkeltjes en kroegjes. We eten locale lekkernijen als Cendol, Kuih Lobak en Laksa. We lachen erg om de uitgedoste tuk tuk's waar snoeihard de "gangnam style" uit de speakers knalt. We weten zeker dat dit harder stond dan op ons afscheidsfeest, maar helaas hier kwam de politie niet op af...

Ook bezoeken we het Capitol Sateh restaurant waar we kennismaken met de Maleisische manier van gourmetten. Vlees en groente op een stokje die je gaar kookt in de pruttelende saté saus op tafel. Alet vond het fantastisch!

Vanaf Melakka gaan we per bus naar het schiereiland Penang waar we verblijven in Georgetown. We zien hier fantastische mooie tempels vol met gouden boeddha's, de ene nog groter dan de ander. Vooral de Thaise Boeddhistische Tempel Chaiya Mangkalaram is erg mooi! Hier ligt een slapende Boeddha van 33 meter lang. De vele offers die de locals maken bij de altaren zijn interessant om te zien. Er worden complete voedsel pakketten afgeleverd, je moet niet raar opkijken als er iemand een zak van vijfentwintig kilo rijst naar binnen sjouwt en voor het altaar plaatst.

Vanaf Georgetown boeken we een retourtje naar het (duty free) eiland Langkawi, waar een biertje slechts vijftig eurocent kost! Dat komt goed uit want de eerste dag is het troosteloos slecht weer...

Gelukkig klaart het op zodat we de dag erna een scooter kunnen huren om het eiland te verkennen. Ondanks dat ze hier links rijden gaat dit ons goed af. We zien mooie stranden, vele apen en veel groene heuvels. Ons hostel ligt de Cenang Beach area: een mooi toeristisch strand waar we even relaxen en bijkleuren.

Van Langkawi gaan we naar Kuala Lumpur, een fascinerende stad die niet te vergelijken is met Sydney of Singapore. Het kenmerk van KL (als je er bij wil horen moet je "Kee Ell" zeggen, alsof je een hete aardappel hebt doorgeslikt) zijn de Petronas Twin Towers die hoog boven de stad uittorenen. Daarnaast zijn er de gangbare bezoekjes aan China Town, de Hawker Centers en de Imbi Market. We kunnen ons inmiddels al echte stad kenners noemen.

We bezoeken de Batu Caves die twaalf kilometer buiten de stad liggen. In deze grotten bevinden zich Hindoe tempels die vooral veel Indiërs aantrekken. Onder aan de 272 treden tellende trap (zwaar in deze hitte!) staat een 42 meter hoog 'gouden' standbeeld van Lord Murugan. De grotten zijn best mooi om te zien maar het uitzicht vanaf hier over KL vinden we vele malen mooier.

In de avond drinken we een drankje in de Sky Bar van het Traders Hotel. Vanaf hier heb je een giga mooi uitzicht over de skyline van de stad. Een betere plek voor het drinken van een biertje bestaat er hier niet...

Van Peninsular Maleisië (westelijke eiland) hebben we genoten, we zijn stiekem wel nieuwsgierig naar het oostelijke eiland waar Borneo onderdeel van uitmaakt. Helaas bestaat het leven uit het maken van keuzes en kiezen wij ervoor om vanavond naar Cambodja te vliegen...

Tot de volgende keer Maleisië!

Liefs Julius en Alet

P.S. Bedankt voor de vele reacties! Dat vonden we heel erg leuk om te lezen!

• 04 Maart 2013 - 08:35

Coby:

Ha goeie,

Reageer maar weer meteen, jullie waren ook zo snel met weer een nieuw reisverslag ;-) Wat weer een prachtige foto's, wat hebben we een mooie wereld, en fijn dat we via jullie daar van mee kunnen genieten!!
    Vanochtend hier eindelijk weer eens wakker geworden met het zonnetje, vd week kan het wel 15 graden worden jiihaaa :-)
    Geniet van de reis en pas goed op elkaar, tot de volgende keer.

lfs coby en fam.

• 04 Maart 2013 - 09:13

Roely:

Wat weer een prachtig verhaal. Het kan samen met jullie mooie foto's zo in een reisgids.
    Nog acht weken genieten, alhoewel wij ondertussen wel een klein beetje aftellen.
    Liefs Bertus en Roely

• 04 Maart 2013 - 09:34

Folkerdina Douma - Dijk:

Hoi Julius en Alet.
    Weer een mooi reisverslag , jonge jonge wat zien jullie wat van de wereld.
    Groeten en veel plezier.
    Kijk al weer uit naar het volgende verslag.
    Doooeeeg

• 04 Maart 2013 - 11:22

Jan En Trijntje:

HOIIII lieverds,

Zie je wel jullie dreigen even om niets meer te schrijven. en iedereen reageert.
    Wat een prachtig land zijn jullie weer aan het ontdekken, en wat fijn dat er weer zo snel een nieuw verslag is, ga aub zo door.
    Heel veel plezier en een dikke tuut van ons

• 04 Maart 2013 - 11:26

Janet:

Hey,

Super leuk verslag weer. Nog 8 weekjes en dan kun je zoveel frikadellen eten als je wilt! Ook de "Gangnam style" wordt hier nog volop gedraaid hoor ( volgens Bart en Janneke ). Die tellen heel voorzichtig al de weken af tot jullie terugkomst. Geniet dus nog maar even!

Groeten Arend, Janet en kids.

• 04 Maart 2013 - 19:27

Gonny:

Prachtige foto's, geeft een hele mooie sfeer impressie van wat jullie allemaal beleven.
    Leuk die boedha's :)

• 04 Maart 2013 - 22:34

Oma En OPa:

Bedankt voor dit mooie verslag,heel langzaam komen wij hier ook weer in dezon.
    De lente komt er aan.

GROETJES Oma en Opa

• 05 Maart 2013 - 12:13

Giny Kroeze:

Geniet erg van jullie mooie reisverslagen
    en foto's.
    Wat zullen jullie dan genieten alles in het echt te zien.
    Haast niet te geloven allemaal.
    Ga jullie volgen tot het einde van de reis en wens jullie voor
    de komende weken alle goeds en een behouden thuiskomst
    Hartelijke groeten van Giny Kroeze (moeder an Anja).

• 05 Maart 2013 - 17:00

Jan En Alie:

Hallo Alet en Julius.

Prachtig verhaal weer en de foto's zijn ook geweldig.
    Genieten maar, want de weken vliegen voorbij.

Gr. Jan en Alie.

• 05 Maart 2013 - 22:21

Rika:

Met belangstelling volg ik jullie. Fantastisch wat een mooie verhalen.
    Van al die bijzondere hapjes en drankjes hebben jullie vast en zeker een sterke maag gekregen.

Veel plezier nog !

Groeten van Rika

• 06 Maart 2013 - 09:23

Natasja En Sven:

Hé Julius en Alet,

Weer een mooi verslag. Eindelijk hebben we hier ook 2 mooie dagen gehad met het zonnetje. Gisteren zelfs 14 graden al voorspellen ze later in de week alweer minder van gisteren hebben we erg genoten en als het zonnetje er vanmiddag bij komt denk ik dat ik met sven de plantenbakken maar ga vullen om "jullie" tuintje weer wat kleur te geven :) De enige kleur die er nu is zijn de groene tegels Ha Ha. Nou geniet van de laatste weken, wij doen dat hier ook!

Liefs Natasja en Sven

• 07 Maart 2013 - 10:43

Theun En Froukje:

Groetjes van ons

• 09 Maart 2013 - 13:16

JT En Antje:

Heej lieve juul en alet!!
    Wat mooi verslag weer, met de foto's erbij! Het geeft een goed beeld van jullie belevenissen.
    Wij zijn zo jaloers op jullie!!
    Op het moment al weer in Cambodja, waar weer nieuwe dingen worden beleefd! :)
    Nog lekker genieten van jullie laatste 2 maanden!
    xxx JT en Antje

• 11 Maart 2013 - 23:44

Omke Pyt En Tante Nelly:

Hoi leafe famylje mar gau reageren ,want Wy wolle jimme moaie ferslagen net misse.de oaren hawwe ek wol lesen en de moaie foto'ssjoent tige tank. Noch folle wille. Tut groetnis fan omke pyt en tante Nelly .oant oare kear

• 12 Maart 2013 - 09:25

Bé En Hannie:

Hallo Julius en Allet,

Het is elke keer weer een genot om jullie verhalen te lezen. Even lekker wegdromen in het koude Nederland.

Veel plezier nog voor de laatste weken!

Groeten uit Smilde

Bé en Hannie

• 14 Maart 2013 - 08:04

Peter Kerkstra:

Hey Julius en Alet,

Ik zie dat jullie het best naar de zin hebben, mooie foto's en mooi verslag. En de betere temperaturen. Ik zie dat het aftellen is begonnen, nou heb je geluk Heerenveen begint weer te draaien!

Folle wille noch!

Groetnis ut Lunbert fan Peter

p.s. Ien Tsjalbert hebbe we ien ut ferliene wol ut Iepen Frysk Kampioenskip Frikandel ieten organiseart doche we dit Ier mar net, want ot ik ut sa sjoch is don de Winnaar ol bekent!

• 15 Maart 2013 - 14:46

Jeltje:

Hoi Alet en Julius,

Bedankt voor de tips die jullie me gestuurd hebben,ik heb op faceboeken een bericht achtergelaten.
    Nog heel erg veel plezier de weken die nog gaan komen, volgens mij gaan jullie nog een paar erg leuke plekken ontdekken.

Groetjes van Jeltje